Terima kasih awak! :)

:: Sahabat ::

Thursday 9 January 2014

Allah Belum Nak Bagi.....

Assalamualaikum dan hai korang!
( masih adakah yang sudi menjenguk diari maya saya ni ? )

amaran - entry ini entry panjang berjela. Sila tarik nafas dalam-dalam dan teruskan pembacaan .



Kehamilan adalah suatu perkara yang menyeronokkan, dinantikan setiap pasangan suami isteri yang telah selamat bernikah.


Eh?? da kenapa tetiba aku bebel topik hamil ploks nih??buang tabiat ke hapeer..Hahaha!
Sedia maklum bagi sesiapa yg sudi singgah di laman ini , aku telah pon selamat menjadi isteri org..pejam celik pejam celik da masuk 2 bulan da..cepat nyeee haii masa berlalu...Alhamdulillah..Allah permudahkan segala urusan kami...

Bila da kawen ni mulalah macam2 soalan cepu mas dari sanak saudara...rakan2 terdekat..rakan2 jauh.,.,. adik beradik.,.,.the best part is mak dan abah tak ajukan pulak soalan nih..kenapa ye? hehe :)

Sejujurnya , aku dan suami bukanlah pasangan yang terburu-buru untuk mendapatkan anak. Tak bunting pelamin pon tak ape ( lagi bagus sebenarnya) , kerana sebenarnya kami memang mahu merancang....setahun selepas kawen baru nak pikir soal anak..paling awal pon 6 bulan selepas kawen...Lagipun aku rasa belum bersedia secara mental, ilmu belum cukup untuk jadi seorang ibu. Jadi isteri pun masih terkedek-kedek, apatah lagi seorang ibu (padahal umur dah 27 tahun, sedarlah cik kiah oi, kau bukannya muda lagi.haha). Hasrat di hati mahu berdua-duaan dengan sang suami dahulu. Mahu melancong ke sana-sini dahulu. Tapi perancangan berubah bila aku jalan-jalan ngan suami kat mall or mane-mane..tengok orang bawak baby together... ohh bahagia je rasa kalau ada baby sendiri kan? :D.

So aku cakap ngan suami aku nak baby cepat... penuh pengharapan sebenarnya..naluri itu da datang.. ngehngehngeh :D

Minggu ke 2 selepas bernikah , aku demam...sakit tekak...selesema...batuk-batuk..memang full pakej.... memang badan time tu rase lemau giler..... selalu demam sehari 2 da ok..tp kali ni hampir seminggu menahan sakit..lepas demam oke....selsema pulak...datang sekali dengan batuk2...pas oke sakit tekak pulak..sampai satu tahap suara aku bertukar menjadi ELLA!!! haha .tapi time tu aku ignore jelaaaa.,.,.yelaaa.,.da nak sakit kan..terima dengan redha..Walaupon sebenarnye aku pernah terbaca salah satu tanda2 awal kehamilan adalah demam!! The best part adalah Sang Suami pon sakit sekali..Kire macam Sharing pulak kan..hehehe

Masuk minggu ke3 aku da rase tak sedap badan da.,.Perubahan ketara dilihat bile aku makan tak henti-henti..hohoho...selagi tak tido...mulut aku ni asek nak ngunyah je....badan sedikit naik saat ini..perut pon semakin comel...tp cam x logik je bile aku pikir2 balik...even ade isi pon takkan perut secomel itu? tpi aku abaikan..konon2 angin yang banyak! hahaha.... dan yang paling tak bestnya , aku akan rasa pening + loya yang amat bila aku masuk kereta!! bila da pening tu kan.,,,paham2 sendiri la yerk!! op kos la akan muntah membuak2 pastu.. pelik...sebelum ni oke je bile naik kereta... aleh2 muntah bagai ploks.....

Dari saat itu , terdetik kat hati nih " Aku ni hamil ke? "yeeeee...terlintas di kepala otak sejurus selepas aku muntah2 dalam kereta tuh.... tapi aku sedapkan hati...masuk angin mungkin...sebab aku ni memang ade gastrik dan memang cepat lapa..baru makan nak makan lagi.... tp pagi tu aku da balun sarapan...kenapakah???

Bertambah tak sedap badan bile sehari je berapa banyak kali aku kena dating ngan Cik J a.k.a JAMBAN.. Setiap 1 minit aku rasa aku kena pergi buang air..Sound like tak normal la pulak kan.... nak kata minum air banyak sangat idok le...tapi tula , baru buang rasa nak buang lagi..Peliknye ade je isi airnye tu! hahaha.
Perubahan emosi pon semakin ketara..Kadang2 aku rasa macm nak melekat je 24 jam ngan incik asben... feeling2 perantin baru la katekan...kalau bole takmo berenggang langsung..tu diaaaa.,., hahaha.,.kadang2 rasa cam tk mo tgk muke asben pon ye gak...( maap sayang ) , Yg tak leh tahan tu kan sensitif ya amaaaat.,.,.,. sikit-sikit sentap..sikit-sikit sentap! kalau merajuk je tak ape ni siap bole mengalir air sungai lagi ....kaw ado?? hahaha..Seb bek la incik asben ni cepat perasan perubahan air muke aku... ( Sejak kawen ni beliau da pandai pujuk aku... hehe :P )

sebulan berlalu...tiada berita baik pon..aleh2 bendera merah berkibar...time tu macam oke lagi..maybe awal lagi kan.... belum ade rezeki org kata..... takpe..akan diusahakan lagi.. * detik hatiku
Masuk bulan kedua..simptom yang sama berlaku....terpikir lagi sekali...aku ni hamil ker?? perasaan teruja tu datang bile aku tetibe rasa nak test.. diam-diam aku p beli preggy test kat watsons hokeyy..incik asben tak tau pon sebenarnya.......( * tapi kalau dia baca entry ni dia da tau la! ). balik tu dengan hati gumbira aku pon masuk toilet.,. dengan penuh harapan agar keputusan tu nanti positif..tapii...apakan daya..Allah belum nak bagi........ sejujurnya aku frust sangat-sangat tgk result dia..terduduk dalam toilet tu lame gak.. cube menguatkan semangat..Nak menangis pon iye gak... Diam dan terus diam.... 


Allah belum nak bagi peluang tu kat aku... cube pikir untuk muhasabah diri...orang yang da bertahun-tahun kahwin pon ada yang masih belum dapat zuriat...apatah lagi aku yang baru kawen 2 bulan nih.....Terima ketentuan Ilahi... Kerna Dia yang lebih mengetahui =)


Kalo takde rezeki kali ni,  takpe la. aku terima. kalo ada rezeki, aku lagi bersyukur.

7 comments:

  1. Insyallah ada rezeki, tp hanya Allah yg tahu bila....sbb dia tahu ble kite bersedia... but, please go to PA MA magazine for calculation of ovulasi...leh laa lau nk rancang mek yer....like me...hohooo... mengharap juge...huhu.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa..tk yah beli PAMA..aku siap install calender period lagi mek...kat sane sume ade time subur ka...tak subur..time btol2 subur......tp takde rezeki lagi..tkpela....akan ku usahakan lagi! hehe :)

      Delete
    2. eh kak..ko mgharap yg no 2 ker?cept ckit...cian kiera tu tkde geng.... hehe :P

      Delete
    3. hahaaa.... yolaaa aku tggu kaw nie....

      Delete
    4. tkpe2..ko jalan dulu... hehe

      Delete
  2. Takpe fiza..samelah kite..same2 usaha dan berdoa ye...jgn sedih2...:)

    -fara

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi fara... sedih time tu je..sekarang da ok ckit da..tp masih lagi trus berdoa dan usaha...chaiyok2!! hehe :D

      Delete

baca je??meh le komen cket ;)