Terima kasih awak! :)

:: Sahabat ::

Tuesday 17 June 2014

Ujian kehamilan di klinik kerajaan

Selamat pagi semua!
Hari ni saya nak share sikit pengalaman saya semalam buat pregnant test dekat klinik kerajaan.. awal-awal perancangan memang nak g test dekat klinik swasta je sebab utama haruslah jimat masa kan? tapi bila pikir-pikir balik kenapa nak bazirkan duit? bendanya sama je..just nak confirmation yang kita ni betul ke da pregnant..so lepas pikir-pikir akhirnya saya buat keputusan nak g cek dekat klinik kerajaan je..Memandangkan semalam saya masih bercuti , so boleh la saya g klinik kerajaan dengan senang hati..hihi

Sesampai kat klinik ( klinik kesihatan Tun Razak , Cheras ) around 2:30 pm cam tu.. punya la ramai orang jangan cakaplah.. tapi sebab dah pilih nak buat test dekat sini so redah jela... pergi dekat kaunter dan cakap dekat misi tu SAYA NAK BUAT PREGNANT TEST.Misi tu tanya balik memang dah confirm pregnant ker? So saya pon jawablah ..saya dah buat test kat rumah..ni just nak confirmation dari doktor.

Misi tu pon cakap if diri sendiri request nak buat test kena bayar RM15 ..if doktor yang suggestkan FREE.So saya pon oklah..RM15 je..takde mahal sangat kan.. Memandangkan suami penjawat awam , sepatutnya saya tak perlu bayar sebab klinik ni ade kemudahan HRMIS ,tapi semalam misi tu kata orang yang nak key in HRMIS tu cuti bersalin..so memang kena bayar jugak walaupon penjawat awam.En suami da macam pelik..aikk..bole pulak gitu yer? tapi takpela.... anggap jela RM15 tu sedekah kat kerajaan..kikiki :D




Lepas register dan buat pembayaran terus amik no giliran...Actually time ni angka giliran dah jejak 1114.. time tu rasa nak lompat-lompat sebab pikir tak yah la tunggu lelame kan... tapi sebenarnya taaaaakkk....... sila la standby masa korang if nak berurusan dengan kerajaan..EH?? :P
Pukul 3.15 pm cam tu baru doktor panggil saya masuk... soklan femes doktor if korang nak buat preggy test adalah :

last period bila?
ada rasa mual-mual atau loya?

lepas tu doktor suruh saya buat ujian air kencing.. 

Lepas da serahkan bekas air kencing tu saya kena tunggu lagi sehingga doktor panggil masuk..masa tu dah jejak 3.45 pm camtu..dah setengah jam tunggu tapi no masih tak dipanggil-panggil..tengok En suami dah tertido-tido tunggu * kecian nyeee... penat bercuti masih tak hilang lagi...
tunggu punya tunggu akhir nya nama saya dipanggil..Ketika itu jam menunjukkan pukul 4 pm tepat.?Masuk-masuk bilik doktor terus bagitau...

"Hafiza...ujian awak positif..so awak bole la buat buku merah lepas nih.. " bagitau doktor sambil senyum..alhamdulillah..dalam hati hanya Allah je yang tahu perasaan saya..Tapi saya agak was-was kat situ sebab terasa macam awal lagi nak buat buku merah * mak den time preggy dulu bulan ke3 baru bukak buku.. tu yang kompius tu... huhu...

So saya pon tanye doktor .. "tak awal sangat ke doktor nak buat buku? doktor cakap orang sekarang seminggu hamil pon dah bukak.. ohhh!!! "

"ikutkan kiraan awak ni kandungan awak da 5 minggu satu hari.." ni baby 1st kan? pergi buat buku ye..doktor bagitau...bole buat buku di KKIA (klinik kesihatan ibu dan anak ) yang berdekatan dengan rumah.....Ya Allah..rasa macam nak menangis je bile doktor cakap macam tu..alhamdulillah... :)

salam sayang~


2 comments:

  1. Waktu pemeriksaan tu...dah berapa minggu??

    ReplyDelete
  2. Dialog doc kata 5.minggu 1 hari.. (maaf tlg menjelaskan bagi pihak).hehe

    ReplyDelete

baca je??meh le komen cket ;)