Terima kasih awak! :)

:: Sahabat ::

Wednesday 23 January 2013

Too much sharing





I have a problem .Everyone have a problem . Even animals have a problem too . I guess..
All because of Social network . Why do I say that? Kita jadi ketagih..excited untuk meluahkan semuanya di laman sosial.. Even benda tu sepatutnya kita simpan..still kita rasa nak update jugak.. Immediate respond make us forget the long term effects. Sehingga kita lupa untuk berfikir secara warasnya tanpa memikirkan ada pihak2 yang tersinggung. Sebab kita pon berpikiran singkat ketika mengupdate luahan tersebut.

Twitter , Facebook , Forum , Blogging..It a best platform I think to express my feel...tapi kadang-kadang kita lupe...because of this things la yg boleh mengeruhkan lagi keadaan .Like i said before...we dun think the long term effects. Sometimes , benda yang kita luahkan di salahertikan. Kita luahkan lain tapi orang mengerti lain . Bagi yg kaki kepoci tu lagi truk..Terus jadi radio bergerak!! menyampaikan berita tanpa gaji sesen pon! Because people just love to gossip. Damn..it's soo TRUE~!! People love gossip.

Like me , aku suka kongsi ape yang aku rasa..Gumbira..sedih..terluka..marah..geram..everything I share it!But WHY??? It compulsory to share it?? Niat meluahkan bukan untuk suka-suka... dengan harapan dapatla motivation daripada rakan-rakan yang memahami , some which actually does help. Tapi, akan ada pula manusia kat luar sana, yang gunakan konflik ini, dan jadikan isu untuk jatuhkan or malukan kita, or maybe if something bad happens, diorang akan kata "Hmm memang padan jadi macam tu.."

In another situation , kita luahkan ape yang kita rasa..tapi tidak secara detail..contoh " kenapa dia buat aku cam ni erk? " and this will start to make people think, "Dia ni cakap pasal siapa? " dan mulalah orang akan buat andaian sendiri..ooo0ooo..ni mesti kes gaduh laki bini neh.."  etc... atau " benci gile aku ngan ko! " Lepas tu mulala ramai orang yang terasa..Even kita tak mensi sesape pon..kenapa ramai yang terasa ye ? tak pon mula la ade wartawan bergerak dok siasat sape la yg di maksudkan itu..busybody la katakan...kunon nak jadi paparazi la kot.... SEE??? nampak tak permainan social network di situ? 

Dalam kehidupan harian pon jadik jugak...not in social network only . Kita perlukan someone yang bole mendengar , memahami ape yang kita rasa saat itu . But bile kita share with a wrong person , benda tu jadi lain. Mula la tersebar dengan begitu meluas..terlalu cepat..Apa yang kita harapkan ..tidak tercapai!! Malah orang mula mengata. Orang yang tidak tau asal usul cerita dengan pantas menilai kita. Siapa yang perlu di salahkan dalam hal-hal sebegini? Bukan niat untuk menunding jari tapi kadang-kadang tak paham kenapa ada orang yg sebegini..Begitu seronok menyampaikan berita yang belom sahih kebenarannya...and yes,,Because people just love to gossip.


So ,kesimpulannya..Even kita ada masalah sekali pon, biarla kita mengadu kepada Allah s.w.t . Biarlah kita merintih denganNya. Apa Dosa kita , apa silap kita ,merintihla denganNya. Sesungguhnya Dia tempat mengadu yang paling terbaik .Dia mendengar setiap luahan kita...
Memang kita perlukan kawan untuk meluahkan ape yang kita rasa ,dengan harapan kurangla sedikit bebanan yang kita tanggung.... tapi berhati-hatila..tidak semua orang dapat memahami ape sebenarnya yang kita luahkan. Tidak semua orang suka mendengar masalah kita . Tapi tu la kan , bila perasaan kurang sabar menguasai diri , perasaan untuk berkongsi membuak-buak. Sungguh kesabaran itu sangat penting dalam diri kita.

Sometimes there are things we need to keep. Biar Allah sahaja yang tahu

Salam



No comments:

Post a Comment

baca je??meh le komen cket ;)