Terima kasih awak! :)

:: Sahabat ::

Monday 12 December 2011

BB tips!

Assalamualaikum !

Selamat malam sume.,malam neh rase nak bebel2 plak.,.,.memandangkan sekarang neh ramai yang menggunakan Handphone Blackberry...saya rase nak share something jugak.,mane tau berguna pada saya.,.hehehe..( saya jeles okey ramai kawan2 saya guna this phone!!T_T )






taraa.,.,.ni BB yang paling latest di pasaran kalau saya tak silap..BB 9790.,.,design die lebih kurang 9700 je ..cume lagi canggih la kan spec nyer..hehe

Oke. Saya nak bagi tips2 macam mane agar BB kite tak lembab macam kure-kure dan berjalan dengan lancar...EH BB kita?hahaha....akan datang InsyaAllah ;),.,kerana BB bukanlah handphone biase tetapi sebuah Smartphone.Tips ni untuk semua jenis BB tak kira la jenis Curve / Storm / Torch / Bold


Jom usha tips2 kat bawah neh =



1. Cuba korang usahakan tiap 2-3 hari sekali , cabut bateri BB dan biarkan selama 1-2 minit. Ini berfungsi untuk membuang dan menghapuskan sisa - sisa file yang tidak terpakai akibat proses chatting mahupun browsing .


2. Lakukan secara rutin Clear Log Event dengan cara tekan ALT + L G L G.,.akan muncul dilayar hasil log, tekan logo menu BB , pilih Clear Log . Tekan Clear !


3. Lakukan juga secara rutin Cleaning Memory. Dengan cara , pilih Option , Security Options , Cleaning Memory . Tekan logo menu BB ,pilih Clean Now !

4. Tiap 2 - 3 hari sekali , lakukan Host Routing Table . Dengan cara pilih Options , Advance Options , Pilih Host Routing Table , Tekan logo menu BB , Pilih Register Now !


5. Oke . Dan setelah step ke 4 di atas ni korang dah buat , lakukan juga setiap 2 - 3 hari sekali Diagmostic Test. Macam lappy kita jugak kan..;)) . Ini sangat penting ! Sebab inilah bukti apakah BB kita berhubung dengan operator , baik PIN , Register mahupun Email . Dengan cara pilih Options , Mobile Networks lepas tu tekan logo menu BB , pilih RUN dan biarkan sampai proses berjalan Completed. Jika hasil proses ada yang NO , ulangi lagi agar semuanya YES !




oke.,Itula 5 tips agar BB kita berjalan dengan lancar.Semoga ianya di manfaatkan kerana BB adalah smartphone. Harus ingat itu!!




kredit to salah sorang rakan blogger kerana share tips ini ;))

2 comments:

  1. gune nset zaman tok kaduk je,.,.xreti haih nk pakai canggih2,,.~

    ReplyDelete

baca je??meh le komen cket ;)