Terima kasih awak! :)

:: Sahabat ::

Monday 31 December 2012

Kek Batik Kismis

Assalamualaikum w.b.t

Lama da tak buat kek batik ni..dulu time blaja rajen jugakla buat mende nih..Mende ni paling senang and simple. Tipu la kalau korang ade yg tak penah buat kek batik ni kan..Eh?? hehehe

Tapi kek batik aku ni len ckit..Sebab aku ni suke tambah sane..kurang cini..ikut selera aku la..sebab aku yang nak makan.,.hohoho


okla..ni bahan2 nye.,.: -

1) 1 paket milo  ( ikut kuantiti korang nak buat brape banyak )
2) 1 paket serbuk coklat ( slalu aku letak koko tapi semalam beli kat tesco tak jumpe so ganti ngan serbuk coklat )
3) 250 gram majerin ( guna yang lemak manis / kurang lemak )
4) 1/2 tin susu pekat ( ikut korang la nak guna susu brand ape..yang pasti amik yang kurang manis .kang kena kencing manis aku tak tanggung.. :P )
5) 1 paket biskut marie ( jangan amik yg da campur.amik yang original..nanti kek korang rase campur2 da tak sedap )
6) sekotak kismis hitam



caranya : -

Cairkan majerin dengan api yang paling kecik..
masukkan susu pekat..kacau sehingga sebati..
masukkan milo sedikit demi sedikit.Kacau sampai milo tu tak berketul2 ye...
masukkan serbuk coklat ..kacau lagi sampai pekat..
masukkan sedikit air..tapi jangan terlalu cair ye..nanti tak melekat kat biskut plak..
patah2kan biskut marie tu...gaul bersama coklat yang da ciap tadi..
last skali masukkan kismis....
tutup api dan tuang kat dulang...
Sejukkan..siap~!!



** sejukkan dalam mase 3 - 4 jam **

dan ini hasilnya...aku malas nak potong cantik2 sebab aku je yang nak makan.,.hahaha



Selamat mencuba! ;)




No comments:

Post a Comment

baca je??meh le komen cket ;)